İçeriğe atla


Ek Bilgiler İçin Tıkla Adıyaman Forum Sayfalarına Hoş Geldiniz..!

Adıyaman Forum Bölümüne Hoşgeldiniz. Foruma üye olmak ücretsizdir.

Üye olduğunuzda forumun bütün özelliklerini kullanma hakkına sahip oluyorsunuz.

Takvimde Etkinlik Oluşturabilirsiniz

Kendinize Ait Bir Profil Sayfası Oluşturabilirsiniz.

Lütfen üyelik işlemini başlatmak için BURAYA tıklayınız.


Resim

Sıfırcı değil 'birci' lise


Bu başlığa hiç cevap verilmemiş

#1 Admin

Admin

    Kıdemli Üye

  • ™Admin
  • PipPipPipPip
  • 2.357 İletiler:

Gönderi Tarihi: 03 Mayıs 2006 - 07:37

Sıfırcı değil 'birci' lise

Gönderilen Resim



Nursel Bozan, Samsat'taki tek lisede okuyor. Eski adliye binasındaki okul, tam hükümet konağının karşısında, bakımlı bir bina.
[/font]
ÖSS kapısındaki yüz binlerin arasında Samsat'tan Nursel de var. Ama o sınava test çözerek değil, Diyarbakır'da pamuk, Malatya'da kayısı ve Karadeniz'de fındık toplayarak hazırlanacak

ADIYAMAN - Samsat Lisesi'ndeki hemen hemen bütün kız öğrencilerin hayali aynı: Öğretmen olmak. Bu öğrencilerden Nursel Bozan düşlerini anlatıyor: "Bir köy okuluna tayin olmuşum. Küçücük çocuklara okuma-yazmayı, matematiği öğretiyorum." Bunları anlatırken rüyadan gerçeğe uyanmış gibi irkiliyor "Tabii pamuğa gitmezsem, dershaneye gidebilirsem..."
Adıyaman'dan Nemrut Dağı'na uzanan yol, eski bir tabelanın yönünde daralarak Samsat'a sapıyor. Ve göz alabildiğine yeşil buğday tarlalarının sonunda Atatürk Barajı'nın mavisi görünüyor. Eski Samsat, bu suyun altında boğuldu. Yeniden inşa edilen ilçe, içinde yaşanan yoksulluğu gizleyen bir yenilikte. 1994'te başlayan tütün kotasından önce zengin olan ilçede, artık toprak sahibi bir kaç aile dışında insanlar yoksul.


Karnesi müdür dolabında...
17 yaşındaki Nursel Bozan da ilçe merkezine yedi km. uzakta, tütün zenginliğinin hiç uğramadığı Taşkuyu Köyü'nde doğdu. Zengin bir ailenin geniş toprakları, onların köyünü de içine alıyor. Geniş tarlalarda biçerdöverler çalışırken topraksızların, çalışmak için uzaklara gitmesi gerekiyor. Sekiz kardeşi olan Nursel de 7. sınıftan beri ailece bir minibüse doluşup çalışmaya gidiyor. Karnesi her yıl müdür dolabında tarladan dönmesini bekliyor. Yine de liseye gidebilmesi bile onun için şans. Çünkü ilçede ortaöğretime devam eden öğrenci oranı yüzde 65. Nursel'se Samsat Lisesi'nin pansiyonu sayesinde okuyabilen 84 kız öğrenciden biri. Nursel, her sabah pansiyondan çıkıp koşar adım Samsat Lisesi'ne gidiyor. Lise binası, klasik okul mimarisinden farklı. Daha önce eski okuluna sığmayan lise, 2003'te boşalan pırıl pırıl adliye binasına taşındı.
Toplam 551 öğrencili okulda, 146 kız öğrenci var. Nursel'in daha önce duruşma salonu olan sınıfı, 30 kişilik. Bir bilgisayar, iki fen laboratuvarı, kütüphane, spor odaları, görsel materyallerle derslerin işlendiği çokamaçlı salonları var. Okulun branş öğretmeni açığı yok, dersler boş geçmiyor. Bütün bunlara karşın Samsat Lisesi'nden geçen yıl mezun olan 151 öğrenciden sadece okul birincisi, bir üniversiteye yerleşebildi.


Başarısızlığın nedeni nedir?
Müdür Nazif Dere'ye göre bu başarısızlıkta en önemli neden sürekli öğretmenlerin değişmesi. Kendisi de Samsat Lisesi mezunu olan Dere, "Ben göreve geleli üç yıl oldu. Bu sürede 26 öğretmenden sadece üçü değişmedi. Genelde her yıl, öğretmen kadromuzun yüzde 40'ı değişiyor. Bunlar genelde yeni mezun, stajyer öğretmenler oluyor. Tam öğrencilerimiz için faydalı olacakları dönem gidiyorlar" diye konuşuyor.
Edebiyat öğretmeni Abdullah Akın'a göreyse sorun, Samsat'ta bu klasik lise dışında okul olmaması. Üniversite hedefi olanlarla olmayan öğrencilerin bir arada okutulmaya çalışılması: "Bir meslek lisesi olsa pek çok öğrenci bu okullara yönelebilir. İş sahibi olabilir. Bu yönde kabiliyeti olan çok sayıda da öğrencimiz var. Bu öğrencilerimiz klasik liseye gelince üniversite gibi bir hedefi olmuyor. Bu durum derslerin işlenişini zorlaştırıyor." İlçede dershane de yok. Liseden sadece birkaç öğrenci, o da kaymakamlığın desteğiyle hafta sonu 50 km. uzaktaki Adıyaman'a, dershaneye gidebiliyor.


Tayınları ekmek-biber
Onlarca öğrenci de köylerinden kilometrelerce yürüyerek ilçedenin tek lisesine geliyor. Her gün altı km. yürüyen Abdülvahap Akın "Liselerde taşımalı eğitim yok. Bizim burada ilköğretimin taşımalı araçları da dolu olduğu için binemiyoruz. Sadece bizim köyden 15-20 kişi okula yürüyerek gelmek zorunda kalıyoruz" diye konuşuyor. Öğrencilerin çoğunun öğle yemeği küçük bir parça ekmek ve biberden ibaret.


13 saati sekiz YTL'den çalışmak
Okul idarecileri, ailelerin yüzde 80'inin topraksız olduğunu ve uzak şehirlerde tarım işçiliğiyle geçindiklerini anlatıyor. Nursel de okul tatil olmadan 1.5 ay önce tarım işçisi olarak başka şehirlerin tarlalarına gidecek. Her sabah saat 07.00'den akşam 20.00'ye kadar, kavurucu sıcağın altında önce Diyarbakır'daki pamuk tarlalarını çapalayacak. Belindeki ağrı henüz geçmeden, elleri nasır içinde Samsat'a dönüp ÖSS'ye girecek. Sınavdan sonra Malatya'da kayısıya, Karadeniz'de fındığa gidecek. Okullar açıldığında mayıs ayında çapaladığı tarladaki pamukları toplayacak. Bir günde 50 kilo pamuk toplayabilirse sekiz YTL kazanacak. Bu koşullar içinde bu ÖSS sınavında başarılı olamayacağından emin. "Ama bir sene sonra pamuğa değil, dershaneye gidebilirsem" diyor. Ama hayalden gerçeğe uyanıyor.
'Lise mezunu amele olacağım'
Samsat'ın köylerindeki erkek öğrenciler için okul dışı zamanlar için bir 'seçenek' de İstanbul gurbeti. Toprakları olmayan köylülerin erkek çocukları, tarlalar yerine İstanbul'un amele pazarlarına gidiyor. Lise son sınıf öğrencisi Mükait Deniz, tatillerde Yenikapı'daki amele pazarında, ağabeyleriyle birlikte iş bekliyor. Tekstil atölyelerinde, inşaatlarda
sekiz YTL yevmiyeyle çalışıyor. Vefa'daki bekâr odalarında 10 kişi birlikte kalıyor. Deniz, "Bizim toprağımız yok. Kaderimiz bu. Ya tarlada işçi, ya İstanbul'da amele olacağız. Herhalde lise bitince ben İstanbul'da lise mezunu amele olacağım" diyor.
Samsat Milli Eğitim Müdürü Orhan Aktaş'sa "Öğrencilerimizin büyük çoğunluğu öğretmen olmak ister" diyor. "Bu, yıllardan beri böyle. Hem garanti bir meslek olduğu için hem de burada öğretmene duyulan
saygı nedeniyle amaçları oluyor."
Ama lise sona geldiğinde çoğu için bu hayal de bitiyor, çünkü çoğu tarım işçisi oluyor. Adıyaman Milli Eğitim Müdürlüğü'nün verilerine göre Adıyaman'da, tarım işçisi 2 bin 825 öğrenci var. Bunların 1256'sı kız öğrenci.
Adıyaman Milli Eğitim Müdürü Ahmet Bağlıtaş'ın verdiği bilgiye göre ilde iki önemli sorun var: Biri Atatürk Barajı'nın yapılmasının ardından köyleri sular altında kalan insanların göçü ve buna bağlı derslik sıkıntısı. İkincisi mevsimlik işçi çocuklar. Her ikisi için de MEB'in çalışmaları sürüyor



Cevap ekle